Spåkulan del 1 - museibanorna i framtiden?/ Svar II (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Wednesday, April 28, 2021, 19:18 (1056 dagar sedan) @ HP

Saknas det någon museijärnväg, och var skulle den kunna uppstå för att fylla ett behov för oss intresserade? (1067 mm, elektrisk, geografisk).

Det där med spårvidden ska väl inte överskattas -ffa inte kopplat till ”vanligt folk”- men det är ju en av förklaringarna till de bristande framgångarna (minst sagt) kring 1067-banorna; ”Det var ju så likt 891-smalspåren”, och sen var det en snabb och lämplig bokstavlig koppling till skrotplatsen i Vislanda. Fast faktiskt, oaktat det, så finns det en poäng i detta sammanhang kopplat till just detta: Geografiskt skulle Halland varit (är?) en lämplig region för dylik verksamhet (också). Turistbygd är det redan, och en koppling till bygden kunde då ha funnits genom HBJ.

Fast på mer kommersiella villkor skulle ju en 891-museibana Falkenberg- Ullared varit nåt. Eller -och!?- en normalspårig sådan Varberg- Ullared. Men nu måste väl ändå alla (?) inse hur orealistikt detta är. Men visst, om Boris & Co i Ullared trots pandemin känner att de har alldeles för tjocka plånböcker kanske i varje fall det sistnämnda skulle kunna bli nåt? Men vete fåglarna hur ”musealt” det i så fall skulle bli. Men visst; det beror väl på vilka som engagerar sig -och hur?

Om vi kommer till ett läge där 1435-föreningarna går ikull (gud förbjude), var kan de ideella då ta vägen och lägga all kraft och energi istället?

Närmast till hands här är väl engagemang på och kring befintliga (isch) normalspåriga museibanor? Inte minst de som nu ”försöker kravla sig upp igen”, FVJ och JÅÅJ. Och så Dellenbanan kanske. IBAB kanske ändå skulle kunna tänka sig att ”ta gammeltågsverksamhet” under sina vingar (igen). Ja, i Arvidsjaur har de väl det fortfarande?


/ L G


Hela tråden: