Föreningarna och nya strukturer? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Heller, Wednesday, April 28, 2021, 20:53 (1065 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Att jag inte gör det beror på att den ekonomi som bygger på ideellt arbete förmodligen har svårare att resursförsörja sig (=värva aktiva) om redan föreningen är en bricka i spelet snarare än en egen helhet.

Nu handlar ju tråden specifikt om 1435-föreningarna, så mitt inlägg må bli klassat som OT, men jag skriver ändå. För egen del kan jag sympatisera med tankarna ovan. Det torde vara bekant för de flesta i forumet att jag lägger ner väldigt mycket fritid på att hålla liv i sju mil smalspårig järnväg i Småland. En stor del av drivkraften är att det är vår järnväg, där vi i föreningen och bolaget i stor utsträckning bestämmer över verksamhetens inriktning.

Det är många faktorer som har påverkan på vad man kan göra i sin verksamhet; det finns yttre krav i form av omgivningens förväntningar och myndighetskrav, och det finns inre krav i form av att man får se till att hålla fordon och bana i ett skick som gör att man kan leverera den trafik som man har lovat. Att i det läget dessutom vara inordnad under ett paraply där andra aktörer sätter dagordningen skulle nog kunna innebära en och annan tappar sugen.


Hela tråden: