T43 med tågvärmekopplingar? (Fordon: lok)

av Pelle Björkman @, onsdag, april 28, 2021, 22:11 (18 dagar sedan) @ Jim Hansson

Här lämnar Karlskronatåget med T43 245 som dragare Kristianstad den 1 augusti 1971.

[image]
Detta lok har ett hål vid sidan av var buffert. Loket liksom en hel del andra T43, men inte alla, fick tydligen tågvämekopplingar vilka här är borttagna och bara hålet är kvar.

Jag hittar inget i det skrivna om dessa kopplingar på dessa lok.
På sidan 56 i boken om T43 finns en bild där värmekabel är kopplad mellan en G-vagn och T43 237. Endast T43 209 fick tågvärmeaggregat och kunde leverera el genom kabeln.

Hur var det med dessa kopplingar?
Är det genomgångsledning för tågvärme?
Vilka lok fick och vilka slapp hål i buffertbalkarna?
/tell


Kunde man inte mata tågvärmen från huvudgeneratorn på vissa lok? Fast kanske inte T43?


Jag har ingen utbildning på T43 men vill minnas att ingen kunde leverera tv-spänning från huvudgeneratorn men en (220?) hade en särskild dieselgenerator för tv som gjorde bullret i hytten ännu värre och därför sällan användes.
Jim

Enda? lok där huvudgeneratorn lämnar tågvärmen torde vara TMe loket. TMz typ 4 har tillverkning av tågvärme. Är dock inte på det klara med om den 20 cylindriga huvudmotorn driver en separat värmegenerator eller om huvudgeneratorn har ngt TV uttag.


Hela tråden:

 

powered by my little forum