T43 med tågvärmekopplingar? (Fordon: lok)

av Torbjorn_Forsman, Wednesday, April 28, 2021, 22:21 (1087 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Det vore nog besvärligt att ordna ett tågvärmeuttag från huvudgeneratorn. Den är ju en likströmsgenerator på alla dieselelektriska lok byggda med traditionell GM/EMD -teknik, och tågvärmeinstallationerna brukar som bekant vara gjorda för växelström, ofta finns det dessutom saker i vagnarna som ställer vissa krav på frekvensen hos denna växelström, och det är ju knappast möjligt att hålla konstant frekvens då dieselmotorn går med variabelt varvtal. Åtminstone så länge man inte börjar blanda in modern kraftelektronik.
Teoretiskt sett kan det gå att ta ut växelström ur en likströmsgenerator om man ordnar ett par släpringar kopplade till lämpliga punkter på rotorlindningen (jämför med hur en enankaromformare är byggd). Men som följer av ovanstående resonemang, är det knappast någon praktiskt användbar lösning i detta fall.


Hela tråden: