Spåkulan del 3 - 1435-föreningarna och nya strukturer? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av HP, Thursday, April 29, 2021, 07:10 (1064 dagar sedan) @ Peter Alsén

Ja du Henrik, detta har vi snackat många gånger om, hur hanterar vi framtidens kommande utmaningar som ECM och ERTMS?

Andelen aktiva känns som det minskar stadigt hela tiden, det är hård konkurrens mellan TV-spel, idrottande och museitåg.... "Coolhets-faktorn" är nog ganska låg och här får man nog jobba på att inkludera ungdomar på något vis.

1435-föreningarna har svårare att erbjuda många karriärmöjligheter jmft med de med egen bana. Där kan man alltid med en portion intresse och utbildning bli ex lokförare, på ex OBJ eller AGJ, en helt omöjlig dröm vår de "stora".

Så, skall vi lägga oss ner och dö? Njae, inte nödvändigtvis men 1435-föreningarna måste "tänka om", det kommer att vara än tuffare att hålla ett säkerhetsstyrningssystem (SMS) i luften framöver, kraven på personal och uppföljning hårdnar hela tiden och reglering och regelskrivandet tilltar, en mastig uppgift för ett antal ideella i en mindre förening. Att som förening driva ett SMS utan att ha någon/några som jobbar med liknande uppgifter som profession tror jag kommer att bli omöjligt, det blir för mycket fakta och kunskap att "lapa i sig" på fritiden. Rent krasst är alla 1435-föreningar idag beroende av just tillgång till sådan personal, det blir alltså många "järnvägare" som på fritiden fortsätter med det de gör på jobbet på dagarna men då oavlönat. Kanske inte fullt så stimulerande alltid.

En banktjänsteman kan leva ut sina drömmar och köra motorlok på Ohsabanan för där är det praktiskt möjligt men att köra ett Da på statens spår blir en ouppnåelig dröm.

Vad gör vi? Vi måste tänka om, hur och vad kan vi samarbeta om? Enklast blir förstås ett gemensamt SMS där flera personer från olika föreningar kan dela på bördan. Detta har diskuterats inom JHRF men vi kom aldrig någon vart då det var svårt att hitta samarbetsformer och oftast var det kommentarer "vi klarar oss själva" eller "vi vill inte beblanda oss med den föreningen", inte helt oväntat, vem vill köpa grisen i säcken?

Alltså, HPs olika förslag kan kanske vara något att fundera vidare kring.

Jag stoppar här i detta inlägg.....

Du är något på spåren. Vill den som är järnvägsbyråkrat i vardagen, även vara det ideellt på fritiden? Förhoppningsvis ja, men det kanske är på fritiden denne vill köra Da-loket eller elda ånglok istället? Omvänt då? Vill lokföraren vara järnvägsbyråkrat på fritiden? Kanske och förhoppningsvis, men...det är inte så enkelt att ge sig in i SMS-världen utan att ha det som jobb. Hur går man en kurs på fritiden i det liksom? Så Peter, jag tror du har rätt,dessa administrativa resurser är guld värda, men hur locka dem...och behålla dem?
Jag kan gå till mig själv, är ju byråkrat idag, där dator och tfnr mina verktyg. Otroligt less på dem ibland och har en fin och praktisk ventil på jobbet, men skulle jag idag engagera mig i en förening på min fritid, då skulle jag vilja dra på mig uniformen, och köra rälsbuss i en fin 50-talsmiljö, eller vara nattvakt för ånglok i en stallmiljö som känns äkta och inte är belamrad med 1000 prylar i högar utmed väggarna. Som tur är för museibranschen så är vi alla olika och vill göra olika grejor./HP


Hela tråden: