Föreningarna och nya strukturer? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av HP @, torsdag, april 29, 2021, 07:25 (17 dagar sedan) @ Heller

Nu handlar ju tråden specifikt om 1435-föreningarna, så mitt inlägg må bli klassat som OT, men jag skriver ändå. För egen del kan jag sympatisera med tankarna ovan. Det torde vara bekant för de flesta i forumet att jag lägger ner väldigt mycket fritid på att hålla liv i sju mil smalspårig järnväg i Småland. En stor del av drivkraften är att det är vår järnväg, där vi i föreningen och bolaget i stor utsträckning bestämmer över verksamhetens inriktning.

Det är många faktorer som har påverkan på vad man kan göra i sin verksamhet; det finns yttre krav i form av omgivningens förväntningar och myndighetskrav, och det finns inre krav i form av att man får se till att hålla fordon och bana i ett skick som gör att man kan leverera den trafik som man har lovat. Att i det läget dessutom vara inordnad under ett paraply där andra aktörer sätter dagordningen skulle nog kunna innebära en och annan tappar sugen.

Tack för viktigt inspel! Det är precis det här med vad som är drivkraften bakom jag är ute efter!/HP

Hela tråden: