Spåkulan del 2 - 1435-föreningarna och hoten (Järnvägs- och Museiföreningar)

av HP, Thursday, April 29, 2021, 08:36 (1065 dagar sedan) @ Stinsen_Edwin


Det sista jag vill är att vår samling BJ vagnar och lok i Göteborg går i skroten.. Men som du skriver så blir det jobbigare och jobbigare och hålla igång tillståndet! Jag skulle vilja att föreningarna gick ihop och hjälper varandra med tillstånden då många har kunskap men kanske inte ork. Men säg att man då var 10st som hjälps åt med att hålla tillstånden vid liv, sen tror jag för övrigt att vi alla i 1435 skulle behövas träffas och bara prata och skapa nya kontakter mm men också jobba ihop för att sprida vårt budskap då vi faktiskt har samma mål! Köra äldre tåg och ha rolig och få mer medlemmar!

Det där med at träffas, köra tåg och ha roligt är en grej jag personligen gillat, första gången jag var med om något större utanför den egna föreningen var när vi i SSBms (nuv. NJ) åkte Y7 till "Nora 88", vi var bara 7 st, men vilken upplevelse att få träffa andra, och titta på andras tåg. Det tände en rejäl gnista i mig, som kanske påverkat mig en del i mitt engagemang och jobb.

Något som vore fint från JvM vore personer som kan åka ut och hjälpa föreningarna med tillstånden inte sköta det men hjälpa dem som håller i det så lägger upp saker rätt och inte behöver uppfinna hjulet igen! Men det kanske är omöjligt då nästan alla resurser läggs på Sporten..

Bra tanke som jag förstår och delar. Som det är nu så är vi tre personer som aktivt jobbar med tillståndet, och av dessa tre är jag den enda som är anställd vid JVM, de andra två jobbar på TRV, och tillståndet är inte JVM:s utan Trafikverkets, så i praktiken har JVM inte mer än mig som jobbar med den frågan...och min tid är rätt hårt ansträngd, men jag kommer gärna på besök för den som vill, men helger som jag inte är ute med tåg, vill jag vara med familjen. Vardag efter Corona går dock fint.


Ja framtiden hm, men mer uppskattning för vårt arbete från lite "högre makter" tycker museum syns dåligt i media och tas sällan upp! De ska bara finnas och försörja sig själva.. Men nått som håller igång motivationen vet jag är mycket viktigt! Då jag själv tappat den några gånger..

Visst vore det trevligt, frågan är vad du tänker på med högre makter? JVM, Staten, kommunen, media? Jag vänder på frågan, gör föreningarna pressmeddelanden och jobbar aktivt med media för att få dem att komma och skriva? Eller förväntar man sig att media "vet" att man finns och vad man gör, och automatisk borde höra av sig och skriva?

Med vänlig hälsning Henrik R


Hela tråden: