Spåkulan del 1 - museibana NkLJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av HP, Thursday, April 29, 2021, 09:27 (1055 dagar sedan) @ Granis

Det känns som att verksamheten i Hagfors kan vara ett bra exempel på ”nytändning”, nåt som jag varit inne på med fler exempel i mina inlägg. Vad gäller banan till Stjärnsfors så har jag i o f s inte besökt den (heller) på nio år, men jag vill minnas att det fanns några rostiga (typ) signaler och och nån ”halvnerplockad” vägskyddsanläggning på sträckan Stjärnsfors- Uddeholm kvar. Och kanske nån bit spår nånstans?

Men ska det köras tåg måste i princip hela sträckan från Hagfors byggas om. Ska man dessutom köra med eltåg igen måste kontaktledning inkl stolpar återuppbyggas. Inga små jobb nåt av det…. Och då har jag ”bara” berört fasta anläggningar.

Som jag varit inne på förut: Det fanns ju ”elmuseiplaner” på NkLJ inför nedläggningen (och innan dess för ”utfärdsverksamhet” med dieselfordon) genom idéer om museibana Hagfors- Uddeholm- Råda, som ska vara en fin badplats. Och då hade man haft ett resmål också. Frågan är hur många som vill betala (och inte åka med MRO-kort och på sidan om för att fotografera) för att åka tåg från Hagfors till… ingenstans? Här handlar det då om att göra ännu mer med Stjärnsfors, om man säger så. Kanske redan i dagsläget, men ffa efter en dyr renovering av fordon och bana för tågtrafik.


/ L G

En återuppbyggd del av NKlJ med kontaktledningsdrift vore fantastiskt trevligt, särskilt då om man kan bygga ända från Hagfors station.

Hur var det med den avsomnade idén att ha en elektrifierad Roslagsbana till Fjällnora? Något för framtiden igen?

/HP


Hela tråden: