Spåkulan del 3 - 1435-föreningarna och nya strukturer? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ola Almquist @, Göteborg, torsdag, april 29, 2021, 13:17 (18 dagar sedan) @ LOK

Jag vet inte om jag ska avara på Spåkulan 1, 2 eller 3. Men så här tycker jag:

Min erfarehet är att en del föreningar trasslar till det mer än nödvändigt. Varför ska även en liten smalspårig järnväg vara just järnväg. Man kan väl gå runt de flesta regler genom att klassas som "åkattraktion"? Då hamnar mycket av besluten i stället hos kommuner och polisen. Jag tror inte att det skulle bli sämre säkerhet.

Hur är det exempelvis med High Chapparall? Deras 750mm-bana är väl inte klassad som järnväg och ändå kan de köra med fullstora smalspårslok utan allt för mycket byråkrati.

Tänk om!

LOK

Jag är inte särskilt insatt i frågan, men... Vad jag har förstått kräver det en annan slags byråkrati. Årliga avgiftsbelagda tillsyner/inspektioner till exempel. Om man har fler åkattraktioner som High Chaparral är en sak, men om man bara har järnvägen kan det bli ganska dyrt. Dessutom kan det vara skillnader mellan olika kommuner (motsvarande).

/Ola


Hela tråden:

 

powered by my little forum