Spåkulan del 3 - 1435-föreningarna och nya strukturer? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke Carlsson, Thursday, April 29, 2021, 13:36 (1065 dagar sedan) @ LOK

Jag håller med dig om att man ska söka "enklaste väg" till vad det är man vill hålla på med.

Att köra tivoli innebär dels att man måste hålla en låg högsta tillåtna hastighet, under 5 km/t kan bli aktuellt. Anläggningen ska sedan besiktigas som man besiktigar ett tivoli, bana fordon, tryckkärl osv.

Att istället vara "järnväg" betyder att man kan hålla högre hastighet, och att man själv ska stå för besiktningar i de flesta fall. Det ger frihet och blir "bättre" eftersom ackrediterade besiktningsföretag i regel inte har kunskaperna att besiktiga för järnväg.

I slutänden är det Transportstyrelsen som har sista ordet i frågan om man är en "järnväg" eller inte, och vilka regler man ska följa. Det kräver rätt stora begränsningar i hur anläggningen används för att få en f d järnväg att inte längre vara en järnväg, så stora att det sällan är ett alternativ att försöka ta sig under den ribban.

Att vara en järnväg/museibana är inte svårare nu än vad det var 1994, de nationella regelverken är väldigt snälla, det som måste uppfyllas är självklara saker som redan ändå måste uppfyllas genom arbetsmiljölagen i vissa delar. Den lag alla vill att den inte ska finnas eller ha någon betydelse för museitågsverksamhet. Kravnivån är mycket modest, förutsatt att man har organisatorisk förmåga att arbeta "professionellt". Detta kan vara svårare än regelverket på grund av deltagarnas incitament, när man bedriver en hobby. Man vill inte låta byråkrati styra en hobby. För en del kan byråkrati för all del vara en hobby, men det gemensamma är att man vill styra, inte låta sig styras. Och då blir det svårt och man rör också till saker för sig genom att "tro" att det ska vara på vissa sätt.

Exempel: Du vill bygga en modelljärnväg och du undrar hur man gör. Du hittar en Märklinkatalog och det verkar som att du behöver ett startset och en utbyggnadssats.

Du frågar tillsynsmyndigheten: Måste jag ha det här? De svarar "Ja, det kan ju vara ett sätt". Du tänker: Fasen också, jag måste ha det här. Jaja. Och så skriver du i din ansökan om tillstånd för modelljärnväg att du ska ha Märklins startsats och utbyggnadssatsen T1.

OK, bra då vet vi, här är ditt tillstånd säger myndigheten.

Du skaffar startsats och T1, och bygger den på ditt tågbord. Men så smyger du in en Fleischmannvagn som du bytt hjul och koppel på. Och så kommer tillsynsmyndigheten och undrar "vad är det här för skit, en Fleischmannvagn?" Ja vadå, säger du. Men det får du ju inte ha, säger myndigheten. Vadå, min granne har ju en hel Fleischmannbana i sin källare, säger du. "Det handlar inte om din granne nu" säger myndigheten.

Du har aldrig varit mer förvirrad i ditt liv, och aldrig haft mindre respekt för svensk myndighetsutövning än i detta ögonblick.

Du har inte ens förstått vad det var du fick tillstånd för. Att det bygger på och begränsas till det du sa att du skulle göra, köra med startsats och T1.

Denna typ av problem är en av en mängd brister i organisatoriskt upplägg som gör att det är kämpigt för en förening att upprätthålla tillstånden. Men kraven i sig på att få tillståndet är enligt min mening väldigt låga.

När man som trafikföreningar måste ta sig upp på EU-nivå så är det lite mer sport, det är det. Men problemen i förvaltningen är många gånger desamma som han med Märklinbanan hade.

Och i det läget är vi flera personer som mer eller mindre samordnat hanterar samma Märklinbana. En dag har någon vänt på en växel eller dragit om en ledning. Det blev jättebra, men hur ska du förklara utan bråk att det måste återställas genast?


Hela tråden: