Spåkulan del 3 - 1435-föreningarna och nya strukturer? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Svensson, Thursday, April 29, 2021, 22:13 (1092 dagar sedan) @ HP

...

JHRF som operatör är ju drömmen, men här verkar det också tufft att få till tunga namn som vill lägga långsiktig tid. Att driva ett SMS, och se till att det följs i alla delar av landet, att fo-uh och kompetenser rapporteras in och används rätt, jag ska nog säga att det skulle dra 3 heltidstjänster. Ska dessa fungera proffsigt med rätt kompetens torde JHRF anställa dessa, och kostnaden behöver då täckas av trafiken som körs. Hur är synsättet då när man hjälps åt med sånt här? Får en tillståndshantering kosta pengar för den som drar nytta? Att betala för ett lånat lok inkl stenkolen är ju självklart, men är det lika självklart att betala för adm tjänster, vare sig de utförts ideellt eller avlönat?/HP


Sådant här har diskuterats intensivt på JHRF-möten, såväl på vanliga medlemsmöten som på säkerhetsseminarierna. Som Micke C anför nedan så är nog detta med ett gemensamt JHRF-tillstånd numera avfört från dagordningen. Det som också har förts fram _mot_ ett sådant är att om det blir problem med en av de föreningar som ingår i detta tillstånd kan det innebära att tillståndet ryker för alla...

Det som däremot diskuterats är något slags gemensamma ramregelverk som sedan medlemmarna skulle kunna utgå från och anpassa till sin verksamhet. Dock inte alltid så lätt - en grupp inom MRO jobbade 10 år med det som blev nya MRO Säo, men bara några banor har anslutit sig till denna. Men även för detta konstateras att det helst skulle vara anställda som jobbar med detta. Det har hos en del av de stora föreningarna funnits en beredskap att betala för sådant och därmed de väsentligt högre JHRF-medlemsavgifter som då skulle krävas. Nu är dock spännvidden i JHRFs medlemskollektiv rätt så stor och de mindre föreningarna är vana vid att undvika så mycket kostnader som möjligt och göra allt ideellt - eller inte alls... Alltså svårt att få till en hantering av dessa högre medlemsavgifter som skulle accepteras av alla. Ett annat spår är att få "samhället", typ Trafikverket, Transportstyrelsen eller något inom Kulturdepartementets område, att betala för det rörliga kulturarvets regelarbete - det har diskuterats att framföra som krav, men kommer det att fungera? Det måste dessutom vara något slags organisationsbidrag, inte projektbidrag, eftersom detta är något som måste fungera över tid. //Anders, JHRF


Hela tråden: