Spåkulan del 1 - museibanorna i framtiden? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Östlund, Friday, April 30, 2021, 08:59 (1054 dagar sedan) @ HP

Jag har varit en "hangaround" kring mycket inom "tåg" under decennier, jag både förstår och inser problemet att värva aktiva till föreningar. Men jag kan nog genom alla år inte säga att jag någonsin sett någon sorts organiserad aktivetet kring värvning.

Min känsla är att det är lite som att gå med i ett MC-gäng, man får vara "hangaround", sen blir man "Prospect" och sen tas man upp som medlem, om man hänger kvar. Att hemsidor har en uppmaning att "Vill du bli aktiv så hör av dig" tror jag inte räcker.

I dagens "flöden" måste man hålla igång och driva på PR kampanjerna hårdare. Jag tror också att "kontakta oss" inte håller längre utan man bör(?) ha en sida som beskriver "Det här kan du hjälpa till med".

Det finns många arrangemang som handlar om modelltåg runt om i landet, hobbybutiker och annat. Alla kanaler där man kan nå fram till personer som kan vara intresserade av att bli aktiva.


Min egen historia som "aktiv" är en kort session hos OBJ, jag blev brandtågsförare en dag vilket var en toppnivå men det var tillfälligt och sen tog "livet" över ledig tid. Vid det tillfället upplevde jag det lite svårt att "komma in" i gemenskapen, det låg dock troligen minst lika mycket hos mig som hos alla andra... Om inte mer... ;)

Just nu går jag SÄO-utbildning i Vadstena. Och att jag hamnade där var att en MJ_kompis ringde upp och frågade om jag ville hänga på i ett "arbetslag" och jobba med slipersbyte en helg förra året. Direkt "rekrytering" och "Prova-på" verksamhet... Där finns något, funkar åtminstone på mig... Att någon ber mig komma är MYCKET lättare än att jag ska ta beslut om vilken förening och sen försöka nästla mig in. Öppna dörren och bjud in jämfört med att någon ska komma till att gå fram och knacka på en främmande dörr... Stor skillnad...

Så att beskriva vad man menar med "aktiv" är en väg framåt, kanske göra det centralt på en specifik webplats vore kanske något? MRO? "Tågaktiv.nu"? Samarbeten istället för att varje förening ska ha egen rekryteringsverksamhet? Det känns lite som man idag försöker rekrytera bland de redan invigda...

Sen vill jag också ta upp detta med MRO-SÄO, att den finns som "lagbok" i botten, det köper jag. Men att använda den som utbildningsmateriel, det suger. Den är kass som utbildningsmateriel och där tror jag på allvar man kan tappa folk, de blir avskräckta. Jag fattar att man som tågintresserad kan sitta och garva åt texten om "tågmöte" men ska man väcka intresse hos andra som inte har det djupa intresset, då får i mina ögon SÄO en motsatt effekt än den tänkta, allt bli mer osäkert och säkerhetsnivån sjunker jämfört med om man hade uppdaterat och arbetat med ett modernare instuderingsmaterial.
Jämför med att ta körkort, det finns ingen körskola som lär ut körkortsteori utifrån lagboken. Uppdatera instuderingsmaterialet för SÄO, gör det modernare och kanske tom att det (som för körkort) finns instuderingssidor på nätet som man kan sitta och träna på hemma.

Jag läser SÄO just nu, ärligt tycker jag det är både tråkigt och näst intill obegripligt. Språket och instuderingen skulle må jättebra av en uppfräschning. SÄO gäller alltid men att man av någon sorts "museala" skäl vill hålla kvar vid det gammalmodiga och byråkratiska språket är kanske kul för någon men jag vidhåller, för det stora flertalet blir det ett hinder och något som minskar intresset att ta utbildningen. Jag ska göra "provet" i slutet av Maj, hoppas jag klarar det för att läsa om teorin en gång till, vet inte om jag tycker det är värt besväret, för att läsa SÄO som en "bok" är värdelöst, och jag vill inte påstå jag är korkad, på "dagjobbet" bygger jag säkerhetskritiska system för flygplan, och även där har man MASSOR med dokumentation som försöker besrkvia och komplettera "lagtexterna", borde gå med SÄO också... ;)


Detta är mina åsikter, gör inga anspråk på att de ska vara "rätt" på något sätt. Men jag har försökt bli aktiv två gånger och för mig är det "Sociala" viktigt, där ligger minst 50% hos mig själv. Men SÄÖ, den var tung att läsa för 30 år sedan och det är samma nu, det borde gå att göra bättre och mer lätt tillgängligt. Och effekten kunde bli bättre säkerhet...

/Anders Ö


Hela tråden: