T43 med tågvärmekopplingar? Tågvärme från huvuddieseln? (Fordon: lok)

av Peter Flink, Friday, April 30, 2021, 09:46 (1063 dagar sedan) @ Leif B

Dr16 kan generera 1500 V 50Hz tågvärmeström.


Men jag gissar att den kan göra det samtidigt som den drar tåg, d v s att en del av huvuddieselns effekt används till värmeström och resten för att dra tåget, och att omvandlingen av värmespänningen sker med någon typ av elektronisk omriktare.

På RhB Gem 4/4 måste man låta den ena huvuddieseln generar konstant spänning till tågvärme (eller till snöslunga) medan den andra generar variabel spänning till traktionsmotorerna. Så tillhör Gem 4/4 en tidigare generation (levererade 1966) då kraftelektronik ännu inte var så väl utvecklat och på så sätt jämförbart med T43. Finns det något mer exempel på ett lok där man kan välja att använda en huvuddiesel till att dra tåget eller tillverka värmeström?

Jag antar att det funnits lok med en huvuddiesel för att dra tåget och en "hjälpkärra" för att göra värmeström, ungefär som på ett fartyg.


Gem 4/4 är ju kraftigt modifierad för rätt många år sen.


Men menar du att de ändrade på just på tågvärmeförsörjningen i samband med ombyggnaden?

Det har jag inte forskat i men kraftelektronik, dieselmotorer mm är ju inte från lokens byggår utan nästan 40 år nyare och tidigare var effekten lika oavsett om man körde från 1000V eller med diesel men numera är effekten från dieseldriften rejält mycket
högre.


Hela tråden: