Spåkulan del 3 - 1435-föreningarna och nya strukturer? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av HP, Friday, April 30, 2021, 10:28 (1064 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Problemet med förening 1-10 är att man behöver "en helhet" för att få ut "något" av sin hobby. Man är beroende av de andra för att få ut det man vill själv. De flesta inser det och vill därför vara "kompletta" verksamheter.

Fast helhet har ju idag bara en dryg handfull föreningar eget tillstånd? De som inte har det önskar det säkert, men lever ju ändå, och några av dessa kanske inser att man trots önskningarna inte orkar hela vägen dit? Och frågan är om alla vill dit?

LJM är ett bra exempel, fint lokstall, museal profil, hanterbar fordonspark, och ett bra årligt arrangemang där man avtalar trafiken med en operatör. Är vi så säkra på att LJM verkligen vill ha ett eget tillstånd, med allt vad det innebär, och en egen fordonspark stor nog att klara sin egen trafik? Jag är inte så säkert på det, utan LJM kanske är nöjda som det är och istället kan lägga sin administrativa tid på bra arrangemang och samarbeten, sponsring och bli duktiga på att söka bidrag?

NJM är ett annat som liknar LJM rätt mycket, skillnaden är att NJM har en egen fordonspark för "full trafik" samt har en historia med eget tillstånd. Och är ett nytt tillstånd enda vägen för NJM, eller är det ett alternativ att fokusera på den fina stallmiljön och Nynäsbanemuseet, samt ha ett antal körklara fordon som kanske används någon gång per år i samarbete med en annan operatör (t.ex. Skärgårdsdagen) istället?

Och vad sätter ribban för hur mycket trafik man ska köra? Den aktive som var med sedan SJF 690-tiden och massor av pigga beredskapsånglok som plötsligt blev tillgängliga har kanske det som måttstock? (Det var så bra och enkelt förr, blir det inte på samma sätt blir JAG besviken), eller den nye aktive, som ser värdet i lokstationsmiljön som är otrolig, och att ha ett ånglok som eldas på då och då, och ett årligt arrangemang är ju jättehäftigt! Men värnar stallmiljön som ska kännas som 50-tal, och inte vara belamrad med reservdelar, massor av fordon och annat som förtar hela miljön. Olika synsätt och ribbor, men "vem" bestämmer ribban? (Såklart gör stadgar, styrelse och medlemmar det, men jag är ute efter kanske "de gamla aktivas" synsätt här.

/HP


Hela tråden: