Ny tråd om Kristallkulorna (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Svensson @, fredag, april 30, 2021, 22:15 (7 dagar sedan) @ Johan M Vinberg

Jag kan ju i varje fall belysa frågorna från SKÅJs horisont, där jag varit aktiv i drygt 20 år. SKÅJ var ursprungligen en förening bildad av järnvägsentusiaster som hade tydliga mål för sitt bevarande: Att åstadkomma ett antal representativa tåg med i huvudsak Stockholmsanknytning. Det skulle vara ett Stockholmskt lokaltåg med D-lok och B6-vagnar, ett SWB-tåg med SWB-lok och SWB-vagnar, 1940-talets snälltåg (ungefär vårt nuvarande trafiktåg), expresståget Göteborgaren, ett musealt godståg m m. Fortfarande i slutet av 1990-talet, när jag blev medlem, så var det en ganska liten krets medlemmar (SKÅJ var en andelsförening och hade runt 60-70 medlemmar), men mycket aktiva, som jobbade intensivt med detta - fordonen var målet, resorna medlet.

Det som hänt under de här drygt 20 åren är att föreningen växt rejält i antal medlemmar - runt 450 vid senaste årsskifte - men att medlemskretsen nu ändrats till en majoritet som ser resorna som målet och fordonen som medlet. Fortfarande finns det en krets medlemmar som strävar på med fordonen, men de är tyvärr för få så 1980-90-talets ambitiösa bevarandeprogram har efterhand fått överges så att det nu handlar om ett trafiktåg och en samling museala fordon, mera tänkta att bevaras i utställningsskick. Det som dock också hänt, särskilt under de senaste åren, är en allt mer ambitiös satsning på Krylbo lokstall som en bra historisk miljö med intressanta fordon att se och diverse aktiviteter kring det - vad det gäller det senare har dock en viss pandemi gjort att det drar ut på tiden innan besökandet kan komma igång.

Förhoppningen nu är att få till en lokal attraktion i Krylbo genom att Månsbo-Lotta, alias J 1298, ska placeras i Krylbo lokstall och till att börja med rustas upp till utställningsskick. Detta och annat gör att föreningen nu har fått god kontakt med Avesta kommun, som är villiga att stötta SKÅJ på olika sätt. För att underlätta detta, men även av andra skäl, så tog gårdagskvällens årsmöte det andra och definitiva beslutet att ändra föreningens säte till Avesta! //Anders, SKÅJ

Hela tråden: