Spåkulan del 1 - museibanorna i framtiden? (Järnvägs- och Museiföreningar)
Jag tycker att det "saknas" museibanor. 1435 är underrepresenterat och vi närmar oss en situation som kommer att leda till ökad utslagning av 1435-verksamhet. Det kommer att finnas överskott på fordon och annan materiel som inte kan användas i ERTMS-land.
En 1435 15kV elmuseibana har en funktion att fylla. Lysekilsbanan skulle kunna bli en fantastisk attraktion av det slaget. Ja, det är jobbigt mycket jobb, men ur ett marknadsperspektiv eller vad man ska säga, den som orkar dra det lasset har en hit isåfall.
Vi har sett en del lokstall bli basen för trafikföreningar, och att det har lett till en utveckling mot muséer som har "egenvärden" förutom som bas för trafikverksamheten.
Landskrona gamla station i hamnen med den spårsnutt som är förbindelse med nya västkustbanan kunde utvecklas på samma sätt, men som station, inte som lokstall. Vilken fantastisk plats det skulle kunna bli som ett museiområde. Och det skulle kunna fungera ihop med den godstrafik som ännu finns.
Trafikföreningar skulle kunna omlokalisera till S-banor på någon plats iallafall, bygga upp en tillflyktsort långt borta från alla tågskyddssystem. Det kan läggas upp som "filial" men det är fullt möjligt att filialen överlever moderskeppet på sikt om man gjorde så. Det händer inte mycket en söndag i Kvillsfors t ex, banan är liksom ledig. Att bygga ett par spår och en plåthall att ha ett lok eller rälsbuss i är en stor kraftsamling, men den kan bli allt som är kvar en dag, och den kan stå på egna ben när den väl finns om det är så.
Stallet i Hultsfred ekar tomt men här finns trafiksvaga banor där man kommer en bra bit ändå, och hur länge kommer alla de banorna verkligen att finnas kvar? Skulle man starta ångloksförening från grunden idag, då kan jag inte tänka mig en bättre plats med bättre förutsättningar om man bara tänker 1435 och järnväg. I alla fall goda utsikter. Vad kommun och andra intressenter skulle tycka är svårt att säga.
Det finns möjligheter om man söker alternativ till att leva med ERTMS. Mycket gott kan komma ur det som är ett problem nu.
I 175-årspresent önskar vi oss att SMTM står upp nu med början tio år i förväg, på EU:s järnvägsår, och säger "Sverige behöver en till normalspårig museibana!" och samlar samhälle och andra krafter kring att hitta en plats och ett gäng som vill ta sig an detta för att om inte annat "rädda vad som räddas kan från en dyster ERTMS-framtid" men förstås också för att driva utvecklingen av Sveriges besöksmål och säkrandet av historiska värden. ;-) Nej men allvarligt. Om tillräckligt många vill, så kan man klara det på tio år. Eksjö-Hultsfred säger vi då?