Jag startar ny tråd om Kristallkulrona (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis @, fredag, april 30, 2021, 23:37 (16 dagar sedan) @ Johan M Vinberg
Redigerad av Granis, fredag, april 30, 2021, 23:45

Mycket vettigt skrivet här. Igen. Vi har nog med väldig bredd identifierat problemen. Sen är det bara detta med lösningarna också. Och om man kan hitta dom -och enas även där. Och hur i så fall. Med mer pengar? Med anställda? Bolagisera/ göra ”turistbanor” av alltihop kanske?

Alla (i princip) järnvägsmuseiföreningar, vare sig de kör på egna spår (numera!) eller andras, har en gång börjat med nån sorts ”hembygdsanknytning”. Och/ eller koppling till en viss bana eller ett visst järnvägsbolag. Eller geografisk region, typ. Det där med kring en fordonstyp ”kom sedan”. Och har väl inte blivit jättespritt, om man säger så?

Sen vill jag påstå -som jag också gjort här tidigare- att många utfärdsföreningar ”gick vilse i godisbutiken”, och sade sig satsa på att anskaffa SJ-ellok och stålvagnar ”av praktiska skäl” för att kunna ”spara på de unika EJ-fordonen”. Men det handlade nog också mycket om att tillfredställa de egna aktiva, nåt Micke är inne på (att man måste göra). Alla ville inte ”meka gammalt skrot jämt”, eller nåt liknande. Det är roligare att rulla, f f a när sånt var enklare även på statens spåranläggningar. Så kunde man få in mer pengar till verksamheten också. Och så har vi det där lockande med udda industridieslar. Som i mindre antal kan vara användbara i museibanornas tjänstetåg och för växling på utfärdsföreningarnas stallområden. Men det blev nog mer än så…

Museibanorna, f f a de smalspåriga, är bättre helt enkelt därför de varit tvungna. ”Godisbutiken” för dom var rejält urplockad när de flesta av dom kom i gång ”på riktigt” under 1970-talet. Visst; det blev ju mycket Roslagsbanepersonvagnar och NkLJ-godsvagnar på alla 891-banor för trettio år sedan sådär. Fast ändå inte i lika stor utsträckning. De "trängde" f f a inte undan de gamla fordonen från "uddabanorna"/ förebildsbanorna iallafall.

Johan var inne på att resenärer och kommuner kanske inte alltid är fullt införstådda med de museala värdena och målen, men museiverksamhet vare sig den är (rent) statisk eller rörlig ska ha en folkbildande och upplysande roll. Och därmed skapa denna förståelse. Så även för och från antikvariska myndigheter och ”övriga organ”, oaktat deras (generellt) tunna plånböcker. Men sånt kan ha betydelse indirekt också.

Den svåra frågan här är väl då om man t ex ska satsa sina njugga resurser på att bygga en museibyggnad vid banan eller lokstallet när kaféer och lekparker kanske skulle dra mer folk -på kort sikt iallafall? Ty så är det nog. Dessvärre?


/ L G


Hela tråden:

 

powered by my little forum