Förlåt min obstinata invänding (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Johan M Vinberg, Saturday, May 01, 2021, 00:33 (1053 dagar sedan) @ skogstoken

Normalspårig museitrafik med Hultsfred som utgångspunkt? Jag säger då inte nej till det. Jag tror att Hultsfred skulle kunna bli en mycket intressant miljö med museiverksamhet på båda spårvidderna, där finns ju en unik möjlighet som man inte har på många (någon?) andra platser.

Men drar det turister och besökare - allvarligt talat?
Just sådana här i och för sig välvilliga idéer kräver någon form av analys redan på idéstadiet.
VArifrån ska besöksströmmarna (upptagningsområde) komma i första hand? Växjö, Linköping Jönköping? Var i ligger själva attraktionen med två museibanor på samma plats för de icke tågnördiga kärnbesökarna hos dagens museibanor men som söker upplevelseturism inom vårt land?
(Hej barn - i helgen har mamma och pappa bokat hotell i Hultsfred. Vi ska åka museitåg både på normalspår och smalspår - visst ska det bli kul! Men lägg ifrån er era Iphones och lyssna på oss en stund nu....men lyssna på oss).

Beroende på vad som händer med de banorna i framtiden så tror jag att det skulle kunna bli en väldigt god satsning. Även om jag hoppas på att det inte blir en tillflykt undan ERTMS och modern trafik så tror jag att det finns potential där.

Urskta Skogstoken men vad menar du med potenial? Enbart järnvägsinfrastrukturen eller också hotell, restauranger, familjehem??


Hela tråden: