Fjällnorabanan och kollektivtrafikt på ULJ (RBv) (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Saturday, May 01, 2021, 09:29 (1053 dagar sedan) @ Johan M Vinberg

Exakt. Och så lite…..

En elektriskt FJällnorabana kräver inte bara spår, kontaktledning och banvall utan också vagnhallar för de historiska motorvagnarna..

Javisst. Och var skulle dessa komma från då i så fall? Genom uppmaning till eller (och?) övertagande av RBv ”… nu ska ni flytta till oss” (typ)? :-|

Varför sova i tält i Fjällnora i väntan på pengar till ett personalhus ocg med primitiva verkstadsresuser när man kan sova hemma i Stockholm och jobba med hyffsade verkstadsresurser i Neglinge eller STockholm Östra?

Precis. SRJmf/ ULJ och RBv samverkar dessutom bra och kompletterar varandra.

I nån sorts teoretisk möjlig extrem framtid är väl enda scenariot om nåt sånt här skulle kunna hända att RBv skulle ”komma på kollisionskurs” med SL och aktuell entreprenör och helt enkelt inte få nånstans att vara. Och då inte kunna köra. Men då är det ändå långt kvar till att en ny/ nygammal passande elektrisk järnväg skulle kunna byggas nån annanstans, runt Uppsala eller inte. Men jag tror och hoppas att ingen av oss behöver fundera kring detta.


/ L G


Hela tråden: