Förlåt min obstinata... ("Ullaredsvisionen"/ exemplet) edit (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke Carlsson, Saturday, May 01, 2021, 12:21 (1053 dagar sedan) @ Granis

Varför ska man bygga nytt när infra redan finns? Ställ inte en ny bana emot en nyuppbyggd bana. Ingen museiman byggde Uppsala-Faringe, den var redan där när ni kom.

Eller förlåt, nu fattar jag (kanske)

Ja, en ny attraktion är med fördel flera attraktioner ihopbundna på en linje. Ja, drömmen är ett konstant flöde av resenärer så att kontinuerlig trafik kan upprätthållas.

Men, har vi ännu sett en museibana som bedriver trafik enligt trafikföreningsnormen? Det vill säga att varje trafiktillfälle är ett evenemang, en happening?

Den banan skulle behöva starka återkommande attraktioner för att kunna ha ett lagom antal evenemang. Lagom = intäkter nog.

Den banan kanske skulle kunna ha delvis charterliknande trafik, en del i en guidad tur till diverse attraktioner.

Jag vet en bana (gissa vilken) som har ett antal attraktioner på sin väg, som skulle kunna möjliggöra en sådan annorlunda uppbyggd trafik.


Det finns en, nej två, redan etablerade banor som absolut skulle kunna utveckla liknande trafikkoncept av evenemangstyp tillsammans. Folk gillar mat, inte bara köttbullar och brunsås. Det skulle vara möjligt med en matkulturresa Åseda-Västervik som tar en dag och som skickar hem folk med varsin korg gräddost, lingonsylt, ostkaka, ett besök på guldtuppen, rökt fisk och en Pippiperuk. Sådant går att ta betalt för, utöver en futtig tågbiljett. Det är inte jag som låter sådana möjligheter gå till spillo säger jag, så slipper jag kommentera de hinder som finns.


Hela tråden: