Jag startar ny tråd om Kristallkulrona. Människor. (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Leif B @, söndag, maj 02, 2021, 16:40 (14 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jag har inte påstått att världen är perfekt, utom just kaféföreningen i exemplet. :-)
Vill man mer än att bara överleva, så måste man göra lite mer än att bara överleva. Man kan komma ganska långt om man vill och kommer på hur. Vad är "bra nog" och ska man stanna där, ja då kan man ju göra det om man är nöjd så. Men det är väl inte vad saken handlar om? Allt är redan bra nog, vi kan avvara alla tågföreningar, det går bussar, de är bra nog.

Nej, ingenting är någonsin tillräckligt bra utan kan alltid förbättras: "det som inte längre förbättras kommer att försämras." Men jag tycker att museibanorna (de museibanor jag känner till åtminstone) har lyckats hyggligt med att hitta en modell för ständig förbättring. Och en bra balans mellan styrning och autonomi. Jag tror inte de behöver ett helt nytt sätt att leda verksamheten, utan mera kontinuerlig förbättring.

En helt annan sak är naturligtvis de föreningar som inte har styrfart, men de behandlas väl i andra trådar.

Hela tråden: