Spåkulan del 3 - 1435-föreningarna och nya strukturer? Lok? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Leif B @, söndag, maj 02, 2021, 17:56 (14 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Får jag slänga ut en fundering: hur många ånglok behöver vi? Hur många ånglok är rimligt att hålla igång för körning på Stora Järnvägen?

---

-Ångloket som är reggat för mainline (finns ca 20 st grovt) ägs oftast av en annan part, och hyrs in av operatören på researrangörens önskemål. Lokägaren brukar ofta ha med en representant på loket, liksom följevagn med sitt ideella lokgäng som grejar med loket.

---

Du nämner att det i järnvägslandet England bara finns ca 20 ånglok som är godkända för användning på Statens Spåranläggning. Kanske är det kärnan i frågan om utfärdsföreningarnas framtid? Hur många ånglok behöver Sverige egentligen? Naturligtvis, skulle vi som läser och skriver här vilja ha minst ett ånglok av varje sort körklart och ute på intressanta resor titt som tätt. Men finns det så stort intresse i landet som som helhet?

Storbritannien har ungefär sex gånger så många invånare som Sverige, så kanske 3-4 ånglok med tillstånd för att köra spår Statens Spåranläggning är en rimlig ambition? Dessa naturligtvis utrustade med ERTMS och efterhand alla andra säkerhetssystem som kommer att bli krav under de kommande 50-100 åren.

Att finansiera ERTMS till 3-4 ånglok kan ju knappast vara museibranschen övermäktigt om vi samlas runt detta.


Å andra sidan kan det rasera hela ångloksbranschen om alla ångloksägare prioriterar sitt eget lok och därför ingen får råd att ERTMS-utrusta något lok.

Ja.


Hela tråden:

 

powered by my little forum