Spåkulan del 3 - 1435-föreningarna och nya strukturer? Lok? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Svensson @, söndag, maj 02, 2021, 20:47 (88 dagar sedan) @ Leif B

Får jag slänga ut en fundering: hur många ånglok behöver vi? Hur många ånglok är rimligt att hålla igång för körning på Stora Järnvägen?

---


Här kan man tillägga att ECM-kraven - alltså kraven på en certifierad underhållsverkstad - går på tvärs mot detta. Kravet på certifierad underhållsverkstad (och framförallt kostnaderna för detta) går att komma undan om man har en egen verkstad som _uteslutande_ underhåller de egna fordonen. Alltså går det inte att vare sig hyra/låna in eller ut fordon då, d v s alla föreningar "tvingas" att ha - och underhålla - den typ av fordon man vill kunna använda på sina utfärder i egen regi, vilket går helt på tvärs mot en välbehövlig koncentrering och specialisering som branschen kunde behöva. Detta har diskuterats (långt) tidigare, där en liten förening framhöll att de inte kunde vara utan ånglok för att "kunderna" krävde det och att det var alldeles för kostsamt och komplicerat att för sådana tillfällen låna/hyra andras ånglok... //Anders, JHRF


Hela tråden:

 

powered by my little forum