Vilken rälsbuss? (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström, Friday, May 07, 2021, 11:01 (1057 dagar sedan) @ Tågmupp

Vi får väl reda ut det här.
Motorvagn är det äldsta begreppet. Elektriska och dieseldrivna motorvagnar började gå i Sverige omkring sekelskiftet 1900 (utrymme för precisering av den som vill). Principen för dessa var att de hade vanliga skruvkoppel (eller smalspårskoppel) och kunde kopplas i vanliga tåg. De fick mycket snart huvudlittera X, åtminstone inom SJ.
Den ursprungliga rälsbussen är ett lättare fordon som inte kan kopplas till vanliga vagnar. I Sverige får den anses ha introducerats 1932. Den och de följande fick littera Y med släp littera U. Rälsbussfordonen hade enklare koppel som fungerade både som drag- och stötinrättning mellan fordon.
Några enskilda järnvägar hade tidigt andra bussliknande fordon, som ibland kallades bilvagnar eller bilvagnståg. Det var bara ett litet fåtal. SJ har aldrig haft sådana.
Senare, under 60-talet, började man litterera alla dieseldrivna fordon Y och eldrivna X, oavsett vilka andra fordon de kunde gå tillsammans med. Y1 kunde som enda Y-fordon dra alla normalspåriga fordon med vanligt skruvkoppel, medan X9 (f d Y0a2) bara kunde gå i X9-tåg och X16/17 bara kunde gå tillsammans med f d rälsbussläpvagnar. .
Någon gång under 60-talet (gissar jag) försvann begreppet rälsbuss ur nomenklaturen och numera benämns alla liknande fordonssystem motorvagnar/motorvagnståg/motorvagnssätt.
Sven B


Hela tråden: