Stemmannbyglar (Fordon: allmänt)

av Överkörmästaren, Monday, May 10, 2021, 10:49 (1054 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Kallades inte enbenta strömavtagare för Stemmanbyglar när de introducerades?
Men det är klart Stemman är ett företag, och det är väl inte optimalt med företagsnamn för en teknisk företeelse (skrev jag och tittade på min thermos-mugg som inte alls är tillverkad av företaget Thermos).

Namnet är Stemmann.

Stemmann-byglar har funnits av många olika utföranden, även som saxbyglar. T ex denna har väl en Stemmann-bygel?

I övrigt håller jag med om att pantograf är en olämplig term för enbenta strömavtagare (för saxbyglar kan jag gå med på termen såsom en konstruktionsbeskrivning).

SI

Jag tycker i och för sig inte att man ska kalla några strömavtagare alls för pantografer, men när man ändå gör det, så förstår jag egentligen inte problemet med att kalla en "enbent" strömavtagare för pantograf. Den geometriska konstruktionen har ju, liksom "saxbygeln", exakt samma funktion att upprätthålla en vinkel, vilket är vad en pantograf gör.

Finns det något i etymologin kring "pantograf" som är identiskt med "parallellogram"?

För övrigt anser jag att "saxbygel" också är ett konstigt uttryck. På vilket sätt liknar den en sax?


Hela tråden: