Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 12 (Bana)

av Richard Loe, Tuesday, May 11, 2021, 10:13 (1080 dagar sedan) @ Peter Bolin

Här kommer majomgången av Björn Alnebos Roslagsbanebilder. Förra månaden gjorde vi uppehåll i Finsta, och nu fortsätter färden mot Norrtälje.

Här är länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan:
Banvallsvandring Rö–Kårsta (juli 2016)
Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs (oktober 2016)
Djursholms Ösby–Svalnäs – återbesök (april 2019)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 1 (mars 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 2 (maj 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 3 (augusti 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 4 (september 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 5 (oktober 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 6 (november 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 7 (december 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 8 (januari 2021)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 9 (februari 2021)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10 (mars 2021)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11 (april 2021)

[image]
YP 885 + UBFYP 1911 (med UBFYP 1911 närmast kameran) lämnar Finsta, september 1969.

Tåg mot Norrtälje, bild tagen mot öster.

[image]
YP 885 + UBFYP 1911 vid Finsta, september 1969.

Bild tagen mot väster (dvs Rimbo), nuvarande Riksväg 77 (som fram till 1962 var länsväg 281) till höger utanför bild.

[image]
Banavsnitt på linjen Rimbo–Norrtälje, september 1969. Jag hade aldrig nöjet att åka sträckan Rimbo–Norrtälje som barn, så jag kan inte identifiera platsen eller åt vilket håll bilden är tagen. Vad säger forumexpertisen?

Jag tror att detta är rakan öster om Finsta med delar av Östra Syninge till vänster i bild. Men det kan möjligen också vara rakan öster om Lohäradsvägen, då med Sättra till ur bild till vänster.

[image]
Ägovägövergång på linjen Rimbo–Norrtälje, september 1969. Var fanns denna övergång mer exakt?

Möjligen den som fanns söder om Sättra.

[image]
Hpl. Syninge, september 1969. Var Syninge tidigare station som nedgraderades till hållplats? Det ser ut som ett gammalt stationshus på bilden, och det verkar också ha funnits ytterligare ett spår tidigare.

Ja, det är det gamla stationshuset som syns bakom. Godsmagasinet tycks redan vara rivet. Det fanns ett spår till vid stationen.

[image]
Obevakad vägövergång på linjen Rimbo–Norrtälje, september 1969. Förmodligen fanns denna någonstans i närheten av Syninge. Kan någon bidra med det exakta läget?

Östra Syningevägen, bilden tagen mot norr.


Hela tråden: