Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 12 (Bana)

av Peter Bolin, Tuesday, May 11, 2021, 20:44 (1079 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack till alla för kommentarerna. Då har vi lyckats lösa det mesta vad gäller exakt var bilderna är tagna. På Lantmäteriets karta, https://minkarta.lantmateriet.se/, finns det mesta av banvallen med som väg, vilket underlättar att försöka placera bilderna.

[image]
Banavsnitt på linjen Rimbo–Norrtälje, september 1969. Jag hade aldrig nöjet att åka sträckan Rimbo–Norrtälje som barn, så jag kan inte identifiera platsen eller åt vilket håll bilden är tagen. Vad säger forumexpertisen?

Richard har gett två alternativ till den här bilden: rakan öster om Finsta med delar av Östra Syninge till vänster i bild eller rakan öster om Lohäradsvägen, då med Sättra ur bild till vänster. Är det någon som vet vilket alternativ som är det rätta?

[image]
Ägovägövergång på linjen Rimbo–Norrtälje, september 1969. Var fanns denna övergång mer exakt?

Richard föreslår att denna ägovägövergång fanns söder om Sättra mellan Syninge och Malsta. Är det någon som har någon invändning?

[image]
Obevakad vägövergång på linjen Rimbo–Norrtälje, september 1969. Förmodligen fanns denna någonstans i närheten av Syninge. Kan någon bidra med det exakta läget?

Det här bör vara den väg som SL:s linje 653 kör, eller tar jag fel? Den linjen har jag åkt med ett par gånger:

[image]
Nobina 5557 på linje 653 vid Lohärads klockstapel, juli 2014. Bilden är tagen lite knappt 7 km norr om platsen där vägen korsar banvallen.

Jag trodde först att Björn hade glömt bort hållplatsen Kundby mellan Rimbo och Norrtälje, men nu har jag tjuvtittat på kommande bilder och kunnat konstatera att så inte är fallet. Björn kan man lita på. ;-)

Som sagt, fortsättning följer i juni. Jag har inte ens visat hälften av Björns bilder ännu.

/Peter Bolin


Hela tråden: