Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 12 (Bana)

av Gurra-Nisse, Tuesday, May 11, 2021, 22:36 (1075 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Ägovägövergång på linjen Rimbo–Norrtälje, september 1969. Var fanns denna övergång mer exakt?

Ahhh, säkert försedda med anvisningar för vägfarande. Skylt på utsidan: "Passera ej banan då tåg höres eller synes" och på insidan (mot spåret): "Stäng grinden". Brukade vara svarta med vita bokstäver, kan det vara en som sitter kvar på den bortra grinden?


[image]
Finsta stn, september 1969. Jag vill återigen ge Björn en eloge för att han tagit bilder i flera olika vinklar.

Varmt tack för alla bilder så här långt. För mig en fantastisk källa till nostalgi och hågkomster. Finsta blev under en kortare till en bas för museiföreningens (SRJmf) verksamhet. Svårt att få igång så mycket verksamhet utan verkstad eller andra lokaler. Vi hade ju någon vagn att vistas i, kan det ha varit 43:an?

I Finsta fanns, som jag minns det, ingen affär - alltså knepigt med maten. Minns inte om vi hade tillgång till el. På den här tiden var ju även tillgång till telefon ett problem. Fanns det telefonkiosk i Finsta?

Kommunikationerna med Stockholm var inte de bästa och ett fåtal var bilägare. Vid en vagntransport till Faringe uppstod ett logistiskt problem med de två bilar som tagit oss till Finsta. Hur skulle de komma med till Faringe och därifrån ta oss hem? Eller skulle vi bara till Rimbo? Nåja, bilarna kunde ju via kaj lastas på järnvägsvagnar, bl a Obp:n. En var en Ford Prefect (s k korvstånd), den andra en SAAB av tämligen ursprunglig modell (minns rattväxelspak). Vägfordonen gungade snällt med och kunde sedan köras av på en lämplig kaj.

Någon kan säkert fylla på min skildring, gärna med tidsangivelser. Finns det foton?


Hela tråden: