Olycka, men exakt när? (Fordon: lok)

av Leif B, Friday, May 14, 2021, 13:22 (1050 dagar sedan) @ Godsgösta

[image]

En god vän till mig vill ha hjälp med ett datum till denna bild. Han skriver;

”Denna händelse som jag fotograferade i april 1986, troligen i Örebro för jag jobbade där då, men glömde notera datum för fototillfället.
Det bör ha skett någon gång mellan 12 april och 25 april 1986 då jag slutade mitt jobb i Örebro. Det måste också ha skett en vardag eftersom jag åkte hem till Solna på helgerna och då blir aktuella datum 15, 17, 18, 22, 23, 24 eller 25 april då jag var i Örebro dessa dagar.”

Vet någon när detta hände? Och vad som hände?


Ser ut att vara i norra änden av godsbangården. Man kan misstänka att missödet skett vid växling. Det främre Da-loket ser ut att ha klättrat över till fel spår där ena rälen gett vika. Den ligger ju ned. En inte helt vild gissning är att växeln lagts om under loken (mellan dem), och det bakre Da-loket med eller utan vagnar har gått på spåret längst till höger i bild, medan det främre gått in på andra spåret.
Det skulle även kunna vara så att loken kommit upp från CV och att missödet skett vid växling efter detta.


Främre och bakre loket är lite diffusa begrepp om vi inte vet åt vilket håll rörelsen var på väg. Jag tror (växlings)rörelsen har varit på väg mot oss att första loket (det vi ser till höger i bild) gått helt korrekt på sitt spår men att växeln lagts om/gått om mellan loken och att lok 915 försökt ta höger spår i växeln (höger i färdriktningen, vänster spår i bilden) men dragits med av det främre loket och hamnat mellan de två spåren spåren. Kankse är det så du menar?


Det normala där loken befinner sig, om platsen är Örebro och bangården var att vagnarna hänger bakom loken. Norrut är rakt fram i bild. Växling förekom i Örebro, både för genomgående tåg och ibland som utgångståg. Därvid vanligt med rörelser både norr och söderut.
Det jag tänkte var att det vid en växlingsrörelse av det slaget råkat ske en växelomläggning under loken, men det var ju spekulativt bara min gissning.

Fast om rörelsen var på väg bortåt i bild (norrut) så har den ju spårat ur innan den kom fram till växeln. Var skulle själva urspårningen då ha skett?


Hela tråden: