Inte MLJ 10 utan MLJ 26 (Fordon: vagnar)

av Carl-Erik Olsson @, 08, Thursday, March 05, 2009, 10:45 (5503 dagar sedan) @ ballast

I TÅG 89/4 kan man läsa att MLJ 10 skänkts till KLJ. Vad betyder förkortningen KLJ?

Rättelse: Frågan gäller MLJ G 26

KLJ var förkortningen för dåvarande "Museiföreningen Klippan-Ljungbyheds Järnväg", vilket urspr Helsingborgs Veteranjärnväg bytte till i samband med flytten till Klippan från Billesholm omkring 1980. Som förmodligen är bekant heter föreningen numera Föreningen Veteranjärnvägen (FVJ) sedan museitågtrafiken Klippan-Ljungbyhed ställdes in vid mitten av 1990-talet och man hela tiden lokalt var känd som "Veteranjärnvägen".

MLJ G1/Gm 26 är en "småbärig" finka av standardtypen från förra sekelskiftet. Har för mig att den urspr tillhörde BAJ, men vet inget om när den bytte ägare.
Säkert har någon av detta forums initierade skribenter mer att berätta om denna, t ex Tell?

MLJ 10 avser väl deras Kockums-tillverkade lokomotor av SJ Z43-typ som jag har för mig sedan kom till någon av de spåranläggande firmorna, minns ej vilken.

MLJ 11 är lokomotorn av i stort sett SJ Z64-typ som däremot också kom till FVJ, möjligen i samma veva som MLJ 26, och också numera står i Klippan.
Om dessa fordonsägarbyten kan säkert Uno P från FVJ berätta mer.

/CEO


Hela tråden: