O loken ( Bk) hade det (Fordon: lok)
Jag har aldrig hört talas om att man anpassat ellokens axelavstånd till rälslängderna, även om det kanske, kanske skulle vara önskvärt, under förutsättning att man därigenom kunde påverka lokens egensvängning i form av "nickning". Bk-loken hade axelavstånden (2,95 + 3,1 + 2,95) m, totalt 9,0 m. Till vilken av BJ rälslängder (10, 12 eller 15 m eller senare svetsade två och två) skulle hela eller delar av hjulbasen vara anpassad? Är detta möjligen en BJ-skröna?
På SJ lär det aldrig ha varit aktuellt. D-lokens hjulbas 9,4 m har ju inte särskild anpassning till rälslängder; knappast heller senare loktypers.
Och Bg/Bs-lokens hjulbas - ca 8 m - har ju heller inte mycket med GBJ rälslängder (bör ha varit 12 m) att göra.
Sven B