Strålkastare på brittiska tåg (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Sunday, May 16, 2021, 16:06 (1068 dagar sedan) @ Richard Loe

Här kanske vi ska komma ihåg att på de första tågen så fanns inte elbelysning, så strålkastare gav inte så mycket ljus. Sedan så var det lagkrav att alla brittiska järnvägar skulle vara stängslade, så spåren kunde antas vara hinderfria. Om så inte var fallet så skulle de tidiga strålkastarna inte hjälpa så mycket eftersom man i mörker eller dimma skulle upptäcka hindret för sent för att hinna bromsa. Man såg helt enkelt inte behovet av strålkastare, och inte ens på senare år med saker så som Marschalljus fanns det ett behov av att belysa spåret.

Att britterna nu har strålkastare på sina tåg är för att göra tågen mer synliga för banpersonalen och för de som ska korsa banan vid obevakade övergångar.

Att spåren kan antas vara hinderfria är ju en förutsättning för säkrad rörelse oavsett vilket land man är i, så det är väl faktiskt en onödig sak att blanda in i sammanhanget!

Jag trodde mer att det hade att göra med att man använde sig av frontbelysning för att signalera tågidentitet m m, och då kan det förstås bli ett problem om belysningen är för stark.


Hela tråden: