Strålkastare på brittiska tåg (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Sunday, May 16, 2021, 17:31 (1047 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Här kanske vi ska komma ihåg att på de första tågen så fanns inte elbelysning, så strålkastare gav inte så mycket ljus. Sedan så var det lagkrav att alla brittiska järnvägar skulle vara stängslade, så spåren kunde antas vara hinderfria. Om så inte var fallet så skulle de tidiga strålkastarna inte hjälpa så mycket eftersom man i mörker eller dimma skulle upptäcka hindret för sent för att hinna bromsa. Man såg helt enkelt inte behovet av strålkastare, och inte ens på senare år med saker så som Marschalljus fanns det ett behov av att belysa spåret.

Att britterna nu har strålkastare på sina tåg är för att göra tågen mer synliga för banpersonalen och för de som ska korsa banan vid obevakade övergångar.


Att spåren kan antas vara hinderfria är ju en förutsättning för säkrad rörelse oavsett vilket land man är i, så det är väl faktiskt en onödig sak att blanda in i sammanhanget!

Knappast. Är banan inte stängslade kan du inte anta att den är hinderfri, vilket då ställer krav på andra typer av skyddsanordningar, t.ex. en cow catcher. Det finns bilder från de tidiga banorna i USA där man visar hur en buffelhjord blockerar en bana med ett tåg. Det är också ett långvarigt och stort problem i USA, där järnvägar inte är stängslade och folk bara går över spåren - se den länkade artikeln.

Residents fight plan to fence coastal railroad tracks in San Diego County


Jag fattar inte kopplingen till strålkastare. Med eller utan sådana har tågen i över hundra år kört fortare än att man kan stanna på siktsträckan. Därför menar jag att det är irrelevant att blanda in att banan ska vara hinderfri i frågan om huruvida lokpersonalen ska behöva bra strålkastare för att se om något finns på spåret.

Frontstrålkastare har väl som uppgift att just visa att det kommer något , positionsljus alltså.
Har ställt frågan flera gånger vad starka ljus har för syfte på ett tåg som ändå inte kan stanna på siktsträckan, har inte fått något riktigt svar än ett mumlande om att det kan vara bra att se vad det är som tåget kör på.


I USA har godsbolagen och vagnägarna satt upp reflexer på sidan av godsvagnar för det har hänt att bilar och andra gummihjulsfordon kört rätt in sidan på ett godståg vid dåligt upplysta järnvägskorsningar.

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: