Sellnäs för 50 år sedan (Fordon: lok)

av Mattias Jansson, Wednesday, May 19, 2021, 20:05 (1045 dagar sedan) @ BM

När kom Of2 loken till Borlänge? Jag har trott att det var just i början av 70-talet när flottning av timmer flyttade till järnväg, men kanske det var tidigare för att dra malmtåg också?

Jag vet inte exakt svar på frågan, men vi kan kolla litet på maltågslokbeståndet vid olika tider.

De ursprungliga leveranserna av Oa, Ob på 1910-talet och Oe, Of på 1920-talet blev tillsammans 38 dubbellok. Sedan tre gått åt i bränder och olyckor hade man innan Dm-lokens inträde 35 st dubbellok i början av 1950-talet.

Dm-loken började levereras 1953, och de första Oa-loken slopades året därpå. Under 1950-talet hann sammanlagt 14st dubbel-Dm levereras och till 1960 hade just samtliga återstående 14 Oa/Ob försvunnit. Så långt ser det ut att finnas en rätt bra korrelation i antal nya i förhållande till antal gamla lok, dvs antalet är det samma, men effekten är större.

1960-61 fick man ytterligare fem dubbel-Dm och nu de första tre Dm3. Så 1961 hade man alltså 19 + 3 moderna enheter och 21st äldre. (Tredelade Of fanns bara 1954-61 tills man fått tillräckligt med kraftfulla modernare lok.)

Slopningar av Of/Of2 påbörjades 1963-64 och samma år fick man ytterligare 15 st Dm, så i slutet av 1964 fanns 34st dubbel-Dm och 3 Dm3, Samtidigt fanns ännu 17st Of/Of2 kvar, och 54 st enheter för malmtågsddragning lär man knappast ha behövt. Så utan att veta säkert konstaterar jag att det ser ut som att man redan i mitten av 1960-talet bör ha haft utrymme för att flytta i a f några Of/Of2 söderut.

När Dm/Dm3 slutlevererats med den andra omgången mellandelar till Dm och ett uddaex av respektive längd 1967-71 hade man alltså 39 st enheter, ungefär hälften tre- och hälften tvådelade, och vid det laget känns det sannolikt att det knappast lär ha varit några Of/Of2 kvar på Malmbanan.

Så min gissning är att de började vandra söderöver till andra trafikuppgifter från runt 1964-65 ungefär.


Hela tråden: