Varning för blufföretag! (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Niklas Biedermann, Thursday, March 05, 2009, 15:31 (5525 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Detta kan tyckas utanför forumets område men företeelsen kan vara kostsam för de föreningar som sliter och gör en stor kulturgärning.

Vid ÖSlJ har vi drabbats av ett blufföretag som ringde upp en av våra anställda och svamlade om oklar leveransadress för beställda lysrör. Nu har vi lysrör för 10 års förbrukning till en kostnad 4 ggr normal pris. Teoretisk kunde vi bestrida fakturan men som hos många småföretag så har vi inte den tiden eller orken. Vi tog kostnaden på 3000:- och detta är vad dessa organiserade blufföretag räknar med.

Jag är nu under några veckor hemtågledare för Lennakatten-ULJ. Nyss ringde den speciella mobilen och en dam sluddrade ett namn och ville ’kolla uppgifterna i den lokala telefonkatalogen’ och hon sade att hon ’bara hade detta nummer’. Jag avslutade samtalet med hänvisning till blufföretag.

Gemensam nämnare är snabbt snack från en bullrig bakgrund samt skyddat nummer och oklar företagsbeteckning, i ÖSlJ:s fall tyckte vår anställde att personen dessutom talade svårförståelig danska.

Vi har hört att det finns några bluffare i södra Sverige som satt detta i system och med stöd av lagen lurar massor av mindre företag och organisationer på mindre summor. Polisen lägger ev anmälan i stora arkivet eftersom varje enskild summa är ganska liten, någon samordning mellan de olika polismyndigheterna tycks inte förekomma. Dessutom har man fullt upp med tennismatcher och ynglingar som skriker potatisgris.

Kanske en varning kan utfärdas inom MRO och JHRF?

Björn Rundqvist
Gammal ÖSlJ:are, aktiv även i ULJ, passiv i RBV och SJK mm

Bara en undrande fråga - är det så mycket meck med att bestrida en faktura? Bara stryka, skicka tillbaka och strunta i att betala (givetvis behåller man kopior av all korrenspondens). Eventuellt betalningsföreläggande från kronofogden bestrider man också (men ett blufföretag vänder sig väl knappast dit?) och så måste den som vill ha betalt dra upp det i tingsrätten och den som har betalat måste då bevisa att ni beställt sk**en. Det är väl inte så mycket jobb?

Jag har aldrig behövt bestrida bluffakturor (men der ringer massvis med id**ter som vill pracka på den enskilda firman med samma telefonnummer de konstigaste sakerna), däremot har jag strukit fakturor som jag ansett oskäliga (t.ex. med en icke-innan-tydligt avtalad fakturaavgift) och företaget har inte tjafsat utan skickat en ny faktura utan fakturaavgift. Samma sak har jag gjort vid påminnelseavgift när jag klickat fel på nån krona när jag betalat över internet (har bara hänt en gång). I dessa fall var det ju seriösa företag, men man riskerar väl inget om man bestrider på ett formellt korrekt sätt och inte betalar?

Eller har jag missförstått nåt? Att sedan många bara snällt betalar av rädsla/okunskap/undermålig granskning/attestering av fakturor är en annan sak, men det är ju rätt onödigt. Att däremot få tillbaka pengarna när man väl betalat kan man nog glömma...


Hela tråden: