1950-talet från Skelleftehamn (Tidtabeller)

av bosc, Friday, May 28, 2021, 23:13 (1056 dagar sedan)

1949-1955 bodde jag som barn i Skelleftehamn och det var nog där som fascinationen över ångloken grundlades. Från de stora G-loken i några varianter till de "små" N och Sb.
Nu till mina frågor:
1. Vi åkte ibland in till Skellefteå och då var det (troligen) Sb som stod för dragkraften och ett antal C3-vagnar som tog oss till stan. Jag tror mig till och med minnas träbänkar. Jag har försökt hitta en "kommunicka" från tiden, men jag tycker drygt 700:- är för dyrt.
Kan någon redovisa vilka tidtabeller, som gällde och gärna också vilka individer av lok och vagnar som var aktuella 1949-55?
2. Eftersom morföräldrarna bodde i Skoghall och farföräldrarna i Göteborg (sommarstuga i Hemsjö, Norsesund) blev det härliga långresor varje sommar med sovvagn. Vid nerresan antar jag att vi åkte i direktsovvagnen till Stockholm, som stod på Skelleftehamns övre. Vilka vagnar ingick i denna trafik? Tidtabell?
3. I Bastuträsk kopplades vår vagn in i södergående tåg. Vilket och vilken tidtabell?
4. Jag vill minnas att tåget gjorde ett längre uppehåll i Gävle, där sovkupéerna gjorden om till dagkupéer. Det tog lite tid och jag hann se spårvagnarna i Gävle. Hur åkte vi sedan vidare mot Karlstad och/eller Göteborg. Jag minns att vi passerat Kopparberg och Daglösen och Kil, men detaljerna har jag inte.
5. Jag vet att jag en gång åkte ett "dagtåg" söderut, alltså ingen sovvagn denna gång. Tidtabell?
6. Hur är det troligt att vi reste hem om vi åkte sovvagn från Gävle?
Jag kan ju bara beklaga att jag inte hade bättre koll, men vi får väl skylla på för späd ålder. Och inga foton blev det heller.
Hoppas någon på forumet kan hjälpa mig.
/BoSC


Hela tråden: