Skellefteåbanan - 1306 och 1307. Lokbyte i Mora eller Orsa? (Tidtabeller)

av S-O Johansson, Wednesday, June 02, 2021, 19:44 (1057 dagar sedan) @ Christer Hammare

Vad jag förstår var tjänstgöringen enbart Kristinehamn - Mora. Linjen Mora - Orsa - Bollnäs gick med andra lok, huvudsakligen L-lok.
Kent


Så var det nog. Var lite snabb när jag tittade i Sb/S2-boken. Men undrar om inte lokbytet skedde i Orsa? Tågen var genomgående till någon gång runt 1950, med samma tågnummer. Orsa var SJ:s lokstation i norra Dalarna till någon gång i början av 50-talet. Mora hade bara 1 loklag på SJ-sidan innan GDG förstatligades.
Finns en bild på samlingsportalen med en S2 i Mora och det verkar inte vara något lokbyte på gång. I Vansbro, som också var relativt stor lokstation på den tiden, så hade man tid för vattentagning och kolning under uppehållet. Det som kan stöka till det är att det var distriktsgräns i Mora.


Mötet mellan 1651 och 1652 låg runt 1950 i Vansbro och lokbyte verkar ha skett där då det anges att det är genomgående lok Bollnäs-Vansbro-Bollnäs. Det var dessutom i regel samma lok som gick tillbaka till Bollnäs (dock aldrig Sb/S2). Denna ordning bör ha gällt 1949-1953 då loktågen slutade gå Orsa-Bollnäs. Före 1949 bör lokbytet ha skett i Orsa.

Tack för infon. Mötet 1651-1652 verkar hela tiden legat i Vansbro. Har en tjänstetidtabell från 1927 då är det J-lok i tågparet och vänder i Mora med överliggning. Anslutande tåg, SJ, i Mora verkar vända efter ankomst från Orsa. J-loket ser ut ha använts i lokalgodstågspar till Saxviken på förmiddagen innan returen till Kristinehamn. Men nu har vi kommit bort från Sb/S2.
I min "Kommunicka" från våren 1952 går det bara 2 loktågspar Kristinehamn-Vansbro sedan är det rälsbussar i övriga tåg. Antagligen försvann loktågen till 1957 när S2:orna flyttades till BKB.
Säkert varierade det under åren vart man hade lokbytet.


Hela tråden: