Sänkgrav (Järnvägs- och Museiföreningar)

av HP, Sunday, June 06, 2021, 16:05 (1054 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Nej men jag tycker att ångloksrevisioner bör ske i Sverige. Det finns exempel på att "svåra arbeten" som svetsning i kopparfyrbox har skett i Sverige. Dessutom är det lönsamt i längden om alla föreningar som inte har möjlighet att lyfta lok har sänkgrav. Varje transport till tyskland kostar pengar.

Det får du gärna tycka och jag hade önskat det var så, men i praktiken vet vi ingen firma här i Sverige som vet hur arbeten med kopparfyrboxar eller lagerjobb ska utföras rakt av, utan mycket jobb/tid/underlag från den som vill få jobbet utfört, så jobbet blir rätt gjort- om firman ens tar på sig det. Det förberedande jobbet kan kosta långt mer än en transport till Tyskland ToR.

Och just arbeten med svetsning av kopparfyrboxar har väl mycket dåligt med lyckade exempel i Sverige? Gp 3042 ärväl det mest kända där AGJ inte kom så långt som de en gång hoppades?

I Tyskland, Polen och England finns det duktiga verkstäder för lagerjobb, i England för kopparfyrboxar, och det är bra tycker jag att svenska ånglok får jobb gjorda, som är grundliga och med rätt kunskap, även om det är utomlands.

Vad det gäller rep av pannor i övrigt finns det dock bra kompetens hos externa firmor i Sverige.

/HP


Hela tråden: