Tomkörningsprocenten (Järnväg allmänt)

av LaseJ, Monday, June 07, 2021, 20:53 (1053 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Du har förmodligen rätt i Ditt antagande, emellertid finns det en annan faktor som är långt mer avgörande än tomkörningsprocent. Detta är kapacitetsutnyttjandet.

Tomkörningsprocent talar egentligen bara om hur många enheter som transporterats tomma, inte hur stor del av vagnparken som stått stilla på stationer och väntat på uppdrag.

Kapacitetsutnyttjandet, dvs hur många uppdrag en enhet kan utföra under en bestämd tidsperiod är av mer intresse och där har hela transportsystemet utvecklats. I dag är filosofin att utföra så många uppdrag som möjligt med så få enheter som möjligt. Dessutom, i dagens trafik med allt större flöden i systemupplägg kommer tompositioneringen att öka, men så var det även på 20 talet i våra första systemtåg, malmtrafiken.

En gång i tiden hade jag ansvar för en trailerflotta i Nordsjötrafiken på cirkus 500 enheter , där gällde det verkligen att maximera antalet resor. I många stycken var det bättre att ha ett högt snurretal, Götebossska för utilization, även om det innebar tompositionering.

Så det sammanfattande svaret kan vara.; Ja förmodligen, eller inte alls beroende på hur man ser det.:-)


Hela tråden: