Transportkorg (Historiskt material)

av Emelie, Wednesday, June 09, 2021, 08:55 (1051 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Hej,

Järnvägsmuseet har också en transportkorg (lyckades tyvärr inte bifoga bild). På ena gaveln har den en vitmålad träskylt med texten "Spjutstorp". Under står med finstilta bokstäver: "J Ehrenbergs skyltfabrik Simrishamn".
Enligt uppgift har den använts som en transportkorg för att frakta sjuka personer som anlände med tåg, från stationen i Spjutstorp till sjukhuset/sjukstugan i samhället.

Det finns ett gåvobrev i diariet gällande en liknande korg som tidigare ingick i museets samling från Lunnarp på Malmö – Simrishamns Järnväg. Eventuellt är det den korgen som fanns utställd på Medicinhistoriska i Lund tom 2006 och var inlånad från Kulturen i Lund eftersom stationsnamnet är detsamma, men jag har inte fått det bekräftat. Det kan såklart också ha funnits flera korgar på samma station. Enligt gåvobrevet har transportkorgarna funnits på flertalet stationer (åtminstone på MSj och Yj) och använts för att transportera sjuka och skadade personer till och från läkare eller sjukhus. Korgen fick vid användning hämtas på stationen och togs med hem till den sjuke som bäddades ner fullständigt i densamma. Därefter avlämnades korgen åter på stationen och befordrades sedan såsom vanligt resgods. I resgodsvagnarna fanns det krokar för upphängning av korgen. Denna korg användes företrädesvis för sjuktransporter till och från Simrishamns lasarett. Den lär ha tillkommit omkring sekelskiftet (kanske något tidigare) och användes fram till 1920-talet. I och med bilarnas och ambulansernas tillkomst avtog användandet av korgen.

Det som slår mig är att samtliga tre bevarade korgar är från skånska järnvägar i nära anslutning till varandra.

Detta svar fick jag från en intendent på Kulturen "Angående vagnens användning så finns det som du sett lite motstridiga uppgifter. I äldre textmaterial från medicinhistoriska museet anges att denna typ av korgar användes för transport av patienter (ända in) till Vipeholms sjukhus. Om detta verkligen stämmer är dock oklart. Man får nog sluta sig till att denna korg har använts mer generellt för transport av sängliggande patienter. I Kulturens databas anges: ”Har anv. till att frakta patienter som resgods till närmaste lasarett. 1900-1920. Lokal företeelse som utgått fr. Simrishamn”."

Jag fick även ett par länkar till Region Skånes medicinhistoriska databas med bilder från spåret på Vipeholm:
[link=http://carl.kulturen.com/medi/web/object/227660]Carlotta - Objekt (kulturen.com)[/link]
[link=http://carl.kulturen.com/medi/web/object/227590]Carlotta - Objekt (kulturen.com)[/link]

Jag är intresserad av att veta mer om hur personer med funktionsnedsättning reste förr. Är det någon som kan tipsa om någon litteratur eller liknande i ämnet så tas det tacksamt emot!


Hela tråden: