Rullager (Järnväg allmänt)

av BD @, torsdag, juni 10, 2021, 11:37 (14 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Kanske lite hugget som stucket mellan Hr1 och svenska F. Hos DSB blev ju E-maskinerna godkända för sth 110km/h liksom Hr1.
Hr1 var ju en modernare konstruktion så kanske det får gälla som nr1.
Utsäkta en petitess men Finland är en del av Norden men inte Skandinavien.

Ytterligare en petitess, Danmark ligger inte på den skandinaviska halvön och följaktligen inte i Skandinavien.


Notera även att Hr1 och Tr1 hade samma panntyp. Dessutom ser de ut att ha rullagrade vevstakar och koppelstångslager. Förmodligen var flera eller alla axlar rullagrade.
I Sverige fanns inget ånglok med sådana finesser förutom två E-lok med rullagrade vevstakar och troligen rullagrad vevaxel samt axellagren på E10 och S1.

Kan nog konstateras att Finland hade Nordens förnämsta ånglok, även Dovregubben inräknad, liksom att Tjeckoslovakien hade Europas förnämsta ånglok.


Hela tråden:

 

powered by my little forum