TGOJ M5 malmvagnar - nya uppgifter (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström @, torsdag, juni 10, 2021, 21:10 (14 dagar sedan)
Redigerad av Ola Ahlström, torsdag, juni 10, 2021, 21:43

Fram till idag var jag övertygad om att de uppgifter som återfinns i flera källor, bland annat boken TGOJ lok och vagnar av Erik Sundström och Christer Fredriksson, att de 170 malmvagnarna av M5 typ som levererades av Kockums 1944 respektive 1951 stämde. Uppgifterna anger att de första femtio vagnarna från 1944 (nr 5000-5049) levererades med sidoluckor medan de 120 vagnar (nr 5050-5169) som levererades 1951 saknade sidoluckor. Uppgifterna var också att de första femtio vagnarna fick sina sidoluckor igensvetsade i samband med att de senare vagnarna levererades 1951. Slutligen togs luckorna på dessa vagnar bort 1964-65 varefter alla 170 vagnarna hade ett identiskt utseende.

Så dyker plötsligt andra uppgifter fram i samband med en diskussion med en kamrat. Det visar sig att det finns minst två Kockumspublikationer som visar vagnar ur den senare serien, den serie som sägs levererats utan sidoluckor, men där man tydligt ser just sidoluckor. Bilder visar dels M 5 5159 och en lång rad med vad som troligen är vagnar inför leverans och då M5 5150. Dessa bilder kullkastar uppgifterna om att endast de femtio första vagnarna hade sidoluckor vid leverans, uppenbart gällde detta alla 170 vagnar. Att de senare fick dessa luckor borttagna ifrågasätts inte.

[image]
[image]

Ola Ahlström
Malmö


Hela tråden:

 

powered by my little forum