Linjeblocket Stockholm Ö - Roslags Näsby (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Friday, June 11, 2021, 09:40 (1049 dagar sedan) @ HLi

År 1926 införde SRJ ett asymmetriskt linjeblock (blocksignaler endast för vänsterspårskörning) på dubbelspåret Stockholms östra - Stocksund.

Hur länge blev detta linjeblock kvar? Ända fram till datorställverkets införande på 90-talet?


Ja, 1996 i samband med datorställverket och nya Stocksundsbron.

/HLi

Det kan tilläggas att 1926 års typ av enkel enkelriktad linjeblockering för vänsterpåret på dubbelspår senare utsträcktes norrut:

- 1934 till Djursholms Ösby
- 1942 till Djursholms Ekeby
(ersatte manuell linjeblockering med blockapparater och semaforer)

- 1943 till Roslagsnäsby (i samband med ibruktagande av dubbelspår).

1996 år slopning, som HLi nämner, gällde Stockholm Ö -- Djursholms Ösby. Jag är inte säker på när sträckan Djursholms Ösby -- Roslags Näsby fick modern dubbelriktad linjeblockering, men det torde ha varit ungefär samtidigt (har någon uppgift om exakt år?).

Under mina tio år i trafiken på Roslagsbanan (1972--1982) hörde jag aldrig talas om något som helst signalfel som resulterade i att en blocksignal på dubbelspåret visade "stopp" när den inte skulle göra det. Ett robust system! (Någon gång borde ju en lampa ha gått sönder, kan man tycka, men förmodligen byttes de med marginal för ålderskrämpor.)


Hela tråden: