Bästa loket (Järnväg allmänt)

av Thomas K Ohlsson, Friday, June 11, 2021, 11:05 (1048 dagar sedan) @ Olof W

Hr1 1021. Var "Ukko-Pekka" Skandinaviens bästa snälltågslok?

Kanske lite hugget som stucket mellan Hr1 och svenska F. Hos DSB blev ju E-maskinerna godkända för sth 110km/h liksom Hr1.
Hr1 var ju en modernare konstruktion så kanske det får gälla som nr1.


Dessa diskussioner är roliga men de handlar om vad man menar med bästa.

SJ var nöjda med littera A från Beyer & Peacock och köpte 32 stycken under 10-års tid.

Ett sätt att bedöma vilket lok som är "bäst" är att titta på vilket lok som tillverkats i störst antal. Det är ett vanligt mått på kundnöjdhet. Då tror jag DSB littera T ligger bäst till. Sedan kan man diskutera om det är ett snälltågs eller persontågslok men det användes till att dra snälltåg.

/Olof


Ja antal tillverkade kan ju vara ett bra mått på kundnöjdhet. Sätskilt då om loken tillverkats under en längre tidsperiod.
Men antal kan ju ändå ibland bli något irrationellt . Exempel Sb loket som väl får anses vara bättre än Sa loket och ett av de mest ändamålsenliga tankloken som SJ hade på slutet av ånglokseran. Men de tillverkades i en mycket liten serie och orsak till det var väl helt enkelt att det inte fanns behov av fler lok när elektrifieringarna börjat.


Det är helt klart inget exakt mått men DSB littera T tillverkade i runt 4000 exemplar så det var nog ett ganska bra lok.

Men kunde man inte nytillverkat ett modifierat Sb-S2 i stället för S1 ?

Var inte just SJ Sb och GDG Y3 förebilder för S1? Men sedan så är väll S1 någon storlek mindre än Sb och avsett för banor med svag banöverbyggnad?

/Olof

DSB littera T?

/TKO


Hela tråden: