Rullager (Järnväg allmänt)

av Torbjorn_Forsman, Friday, June 11, 2021, 12:08 (1049 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Jag ställer mej lite tvekande inför uppgiften att ett diesellok skulle kostat 4 gånger så mycket i inköp som ett ånglok med motsvarande prestanda, varifrån kommer denna siffra?

Jag kan inte svara på varifrån siffran kommer, men en rimlig förklaring i sammanhanget är att många viktiga konstruktionslösningar i diesellok skyddades av patent som ännu var giltiga på 1950-talet. Finska loktillverkare måste alltså ha behövt räkna med ganska dryga licensavgifter vid priskalylering av ett diesellok, måhända även svårigheter av storpolitiska skäl att överhuvudtaget få patentlicens från t ex amerikanska firmor.
En aspekt till är att ånglok kunde produceras helt och hållet inom Finland, men ett diesellok skulle ha krävt import av en del nyckelkomponenter och högvärdiga material (t ex insprutningspumpar, spridare, specialstål till avgasventiler), vilket ju inte alls var önskvärt ur finsk nationalekonomisk synpunkt.


Hela tråden: