Broar över två åar (Fotografier/bildfrågor)

av Ola Almquist, Saturday, June 12, 2021, 01:35 (1042 dagar sedan) @ Björn Edman

Som nämnts är den övre bilden från bron över Alsterån (30 m spann) och den nedre från Emån (40 m). Båda broarna är tillverkade vid järnvägens tillkomst 1897 av Göteborgs mekaniska verkstad och som synes "stöpta i samma form".

Bron över Alsterån byttes natten mellan den 6 och 7 november 1958 mot en kraftig stålbalkbro som redan då var tänkt för normalspår. Arbetet var mycket noggrant planlagt. Tåg 209 var inställt och brobytet kunde inledas redan 20.45. Som mest tycks 12 banarbetare ha varit engagerade. Allt gick planenligt och första morgontåget kunde passera vid 6-tiden enligt tidtabell. Den finns en noggrann dokumentation av detta arbete.

Men det kom att dröja ytterligare 20 år innan bron över Emån ersattes med en ny, detta i samband med breddningen till normalspår 1978. Den nya bron, som är en betongkonstruktion, byggdes strax öster om den gamla och man lyckades då också i viss mån räta ut en kurva.

De båda äldre broarna över Alsterån och Emån visade sig redan tidigt vara för klena och fick förstärkas 1926 för 9 tons axeltryck. I samband med provbelastning togs ovanstående spektakulära foto på bron över Alsterån som visar fyra ånglok samtidigt (KBJ 10, MÅJ 5, KTsJ 15 och KBJ 20). Banhastigheten kunde därefter höjas till 50 km/h. Men sedan man infört Tp-lok som dragkraft 1954 visade sig bärigheten vara alltför dålig. Dessa fick nämligen i passera med mer än 10 km/h och så förblev det alltså beträffande Emån.

Björn Edman

Här finns en gammal tråd (och en länk) om broarna.

/Ola


Hela tråden: