Vintermössmärke... (Järnvägspersonal)

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Friday, March 06, 2009, 17:29 (5527 dagar sedan) @ kurt g möller

Nja! Det är nog inte rätt.Lokförare hade 3 sådana vinklar mellan
1901 och 1909 , när det nya reglemantet av den 1 jan 1901 för maskin avd personal- och där man införde den blå emalj knappen med 3 kronor på,som syns på bilden, och eldare hade två vinklar jmfr antal snören kring mössan.Jag tror jag har dessa bsstämmelser liggande någonstans. En vinkel var nog i så fall eldareelev, dvs. en som var antagen att utbildas till lokeldare.
I Lokomotivmanna och Maskinist tidningen,Organ för Nordens Lokomotivmän och Maskinister nr 2 1902,där BJ föraren Johan Volrath Orre - Han som vid samma tid gav ut Handbok för Lokomotivförare och Eldare - var redaktör,och där man rackar man ner på SJ s nya bestämmelser av den 31 dec. 1900, då man önskar "Glänsa i Guld istället" (min kommentar).Enligt samma tidning skulle lokförmän ha 4 vinklar.
Det där med Lokinstruktörer ,det är ju sena tiders påfund,när någon "påhittig" uppfann en ny titel,som skule ge innehavaren 35 kr mer i månaden när skatten är dragen.
Men det är i alla händelser ett väl bevarat pälsmössmärke med 100 år på nacken:-) Sune.


Hela tråden: