Banvallsvandring -- semaforer i Rimbo (Bana)

av Ulf Pålsson, Monday, June 14, 2021, 20:31 (1046 dagar sedan) @ John T

[image]
Rimbo stn, semafor. Fanns den här semaforen kvar vid nedläggningen av sträckan Kårsta–Rimbo i januari 1981? Eller har den placerats här senare? Vad säger forumexpertisen?


Semaforen sattes upp som ett minnesmärke av dåvarande "Rimboavdelningen" till museiföreningen Stockholm-Roslagens Järnvägar (som driver museijärnvägen ULJ, marknadsförd som "Lennakatten" ) för några decennier sedan. SRJmf/ULJ förmedlade semaforen, som ursprungligen kom från någon järnväg utan direkt SRJ-anknytning. Platsen har inget med eventuella tidigare semaforer i Rimbo att göra, utan valdes nog för bästa synlighet.

Av 1947 utgåva av SRJ:s tidtabellsbok del A framgår det att det då i Rimbo fanns tågvägar från Rö till alla av spåren 1--7, vilket antyder att alla växlar i tågvägarna då fortfarande var oförreglade. Det skulle kunna innebära att stationen då fortfarande hade semaforer som infartssignaler.

Men, en år 1950 upprättad ritning som finns i Gunnar Ekevings ritningsarkiv visar att alla infartssignaler i Rimbo då var huvudljussignaler. Tågvägar från Rö finns det på denna ritning "bara" till spår 2, 5 och 7, via växlar som alla kan låsas med elektriska låsapparater. (Det var dock bara infartstågvägarna i stationens östra ände som var förreglade, inte den västra.)

Inga semaforer kvar i Rimbo från cirka 1950, alltså. Kanske skedde utbytet till huvudljussignaler redan tidigare.
/up


Hela tråden: