Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 13 (Bana)

av Peter Bolin, Monday, June 14, 2021, 21:07 (1040 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack till alla för era kommentarer. Det tog inte lång tid att få fart på forumexpertisen i dag.

Intressant att hållplatsen Kundby låg mellan Lövsättra och Lövhamra. Då låg den alltså ca 1,3 km öster om den plats där jag tog min bild. Den är tagen där den bevarade delen av banvallen börjar. En hållplats som heter Kundby på linje 677 finns det som uppenbarligen ligger ungefär där järnvägshållplatsen låg. Jag ska titta igenom de bilder jag inte har visat om jag kan ha någon från rätt plats.

Då har jag lärt mig att skilja mellan kontaktledningsfundament och signalskåpsfundament. Det såg inte riktigt ut som ett kontaktledningsfundament, men jag hade inget bättre förslag.

Jag har också lärt mig att det som jag trodde var banvaktsstuga nr 125 i själva verket är Syninge f.d. stationshus. Roligt att det finns kvar. Nu vet jag också att banvaktsstugan vid Nånö hade nummer 127.

[image]
Malsta, korsningen med vägen där SL:s linje 654 kör. Jag var några minuter för sent ute för att få en bild av bussen som jag hann se på avstånd.

När det gäller Malsta hållplats bör den ha legat alldeles intill den här vägkorsningen om jag tolkar länkarna som John T. har bidragit med rätt, dvs. ett par meter till vänster in på banvallen. Vägen på bilden är Undravägen, och allt verkar stämma. Även i det här fallet får jag undersöka om jag har fler bilder just därifrån.

Det finns inget bättre sätt att utöka sitt järnvägshistoriska vetande än att göra bildreportage av det här slaget.

/Peter Bolin


Hela tråden: