Signaler på sidotågspår, jämförelse med Stjärnhov (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Sunday, June 20, 2021, 17:29 (1040 dagar sedan) @ Anders_W

Svar har ju redan i stort lämnats av daniel och Lennart Fransson, men jag tillåter mig att komplettera lite.

Gunnar Ekevings ritningssidor finns inga ritningar från Björnlunda från denna tid, men det finns samtida ritningar från Stjärnhov, som också hade ställverk typ Björnlunda av ungefär samma ålder och ungefär samma utformning. Det finns även ritningar från Skebokvarn som också hade en typ Björnlunda, även om det ställverket var specialkompletterat (säger Per Forsströms Ställverksregistret), med anledning av tågvägar till och från Malmköping.

Låt oss titta lite på Stjärnhovritningarna. Ritningen ’Översikt - - -’ ger de flesta detaljerna, men bäst översikt får man ändå av den ritning som kallas ’Illuminerad spårplan, fasad’ (men som är en instruktionsritning). På spår 3 (tågspår med bara sidotågvägar) utgörs tågvägsslutpunkterna C och H av en dvärgsignal (utan tillsatssken). Detta var helt i överensstämmelse med tiden praxis: Huvudljussignal användes som tågvägsslutpunkt bara på tågspår med huvudtågvägar (i Stjärnhov: D, E, F och G).

På ritningen ’Illuminerad spårplan, förbindning’ ser man spårplanen i detalj, med alla dess lampor och ställare. Dvärgsignalerna C och H har på panelen en röd och en grön lampa, i var sin dvärgsignalliknande symbol. Och Lennart Fransson har talat om att signalbild ’lodrätt’ (”kör”, som det hette till 1973) indikerades med grön lampa, signalbild ’vågrätt’ (”stopp”) med röd lampa och signalbild ’snett höger’ (”ogiltighet”, som det hette till 1959) med röd och grön lampa samtidigt.

Lennart F skriver också att vissa Skruv- och Björnlundaställverk hade ”ogiltighet” som default i dvärgsignaler; dessa gick till ”stopp” bara när de var sidoskydd eller motriktat skydd för tågväg eller slutpunkt för tågväg, och till ”kör” bara i låst medriktad tågväg. I andra ställverk av dessa typer visades ”ogiltighet” bara i samband med lokalfrigivning av växlar bortomdvärgsignalen. Eftersom Stjärnhov ligger vid en högtrafikerad bana och hade förhållandevis lite växling, gissar jag att det var på det senare sättet i Stjärnhov: Dvsi C visade ’snett höger’ när växel 5 var lokalfrigiven, och dvsi H när växlarna 4/15 var lokalfrigivna. I Björnlunda var det på motsvarande sätt, gissar jag också. Man kan konstatera att det på ställverkspanelen för Stjärnhov (och på den för Skebokvarn) inte fanns något särskilt manöverorgan (ställare, knapp) för att ställa en dvärgsignal till "ogiltighet"/'snett höger'.

Förreglingstabellen för Stjärnhov visar tyvärr inga signalbilder, så den ger ingen ledning. Förreglingstabellen för Skebokvarn visar signalbilder, men när det gäller dvärgsignalerna bara ’lodrätt’ eller ’vågrätt’. Inget om ’snett höger’, alltså. Jag gissar ändå att det i Skebokvarn visades ’snett höger’ som i Stjärnhov och i Björnlunda: när bortomvarande växel var lokalfrigiven.
/up


Hela tråden: